El Museu en la història

sant_pere_postal_10

La fundació del Museu d’Art es produeix l’any 1976, quan la Diputació de Girona signa un conveni amb el Bisbat de Girona, i s’aglutinen en un sol conjunt les col·leccions del Museu Provincial d’Antiguitats i Belles Arts, i les del Museu Diocesà.

El Museu Provincial d’Antiguitats i Belles Arts es va crear l’any 1846 per salvaguardar les obres d’interès artístic i arqueològic, així com les restes arquitectòniques dels edificis secularitzats arran de les desamortitzacions. Fou inaugurat el 1870 dins del monestir de Sant Pere de Galligants, on avui hi ha una de les seus del Museu d’Arqueologia de Catalunya.

Per la seva banda el Museu Diocesà es creà quasi un segle més tard, l’any 1942, sota la tutel·la del bisbe Josep Cartañà. Els fons principals eren unes col·leccions d’art i arqueologia reunides pel canonge Ramon Font i per mossèn Pere Valls, que ja des de 1929 s’exposaven al Saló del Tron del Palau Episcopal.

La creació del Museu d’Art no es féu efectiva fins el 1976, però cal esperar a 1992 perquè el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya assumeixi les tasques de gestió que abans corresponien a la Diputació de Girona. El 2009 el mateix Departament cedeix un espai al carrer Ciutadans, que serà la futura seu dels Amics del Museu d’Art.

L’any 2010 el MNAC dóna en dipòsit el quadre El gran dia de Girona (propietat del MNAC), que s’instal·la permanentment a l’Auditori Josep Irla de l’Antic Hospital de Santa Caterina. Tres anys després es reobre al públic l’antiga farmàcia, sota la gestió del Museu d’Art.

El 2014 el Museu s’incorpora de forma efectiva a l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.

Sabies que…?

L’agrupament de les diverses col·leccions fundacionals, així com el creixement dels darrers anys, fa que el Museu d’Art compti avui amb 13.753 obres catalogades, que el converteixen en un dels fons més nombrosos i rics de Catalunya.

Viquipèdia